Get your own Digital Clock

Jumaat, 27 April 2012

cucur udang style arwah mak


rindunya nak post pasal masak2. Bukan apa..kat umah pun dah lama tak main masak2 sbb tu tak der story. Klu ada pun aku malas nak ambik gambar dan post kat sini. Mood tak der!!!

Tapi hari niekan, aku nak abadikan cara arwah mak aku menyediakan cekodok udang untuk kami dulu2 memang best "Kenangan". Aku try buat hari tu, utk sarapan pagi di hari sabtu yang relax gitu. Bahan2 yang diperlukan memang sempoi, tak perlu serbuk penaik atau air panas. Bancuh ngan air paip jer. Tapi ngan syarat kena peram kat dalam peti aislah dulu. Pastu baru boleh goreng. Seingat akulah kan, aku bancuh adunan Jumaat malam. Esok paginya baru aku goreng, memang lembut dan sedap. Serius..tak caya tanya aku...hahaha!!!! dihidang pulak ngan kuah kacang (segera) memang terangkatlah. Banyak jugak sebenarnya teknik2 masakan yang mak aku tinggalkan utk kami praktikkan. Alhamdulillah..semua tu memang berguna utk kami. Terima kasih mak..walau pun mak dah tak der, mak sentiasa dlm hati dan doa aku.
-
-
-

Cekodok Peram..boleh gitu!!

Adunan yang telah diperam semalaman

Nah..dah boleh makan dah

*Goreng dengan minyak yang banyak
*Goreng dengan minyak yang panas




1 ulasan:

Hai!!!