Get your own Digital Clock

Selasa, 24 Ogos 2010

Lompat Tikam

Lompat Tikam di dalam pengukus aku....

Siap untuk dihidangkan

Tak pernah terfikir aku nak buat kuih nie, sbb aku rasa macam remeh je. Tapi mengenangkan hari Ahad dan waktu masih panjang, lepas zohor aku dah masuk dapur
yalah...nak tido tak ngantok
pastu anak2 pun dah lelap ..........
termenung punya termenung, toing!! toing!! keluar idea nak buat kuih nie
sbb aku memang ada salin cara nak buat kuih lompat tikam nie.....Jumaat lepas

Jeng..jeng..jeng
~~~~~tung...tang...tung...tang~~~~~
dah siap......
-
Alhamdulillah selesai

Untuk pengetahuan kwn2
aku tidak mengikut sukatan asal, aku dah kurangkan sukatannya iaitu dari 1 cawan tepung kpd 1/2 cawan tepung dan seterusnya. Semua sukatan asal aku dah bahagi 2, sbb nak buat sikit je...nak:-
Try
-
Test
-
Tengok

Pastu aku tak masak atas api pun lapisan putih tu, aku langkau je, terus tuang atas lapisan hijau
dan kukus sampai masak
tak dilupakan jugak nak bg tau, aku tak guna pewarna sbb pandan yg aku dapat
dari kak. shidah tu sudah cukup menghijaukan
dan paling tak tipu memang harum pandan tu... pehhh!!!!!menyelerakan
tak caya gunalah pandan k.shidah (promosi bulan ramadhan) hehehehe.....jgn marah

Apa-apa pun alhamdulillah hasilnya memuaskan walaupun texturenya tidak sekemas
empunya resepi nie
Oklah....kan
Macam biasalah, kepada kwn2 yg nak cuba, bolehlah dapatkan
resepi nie kat cini Kuih Lompat Tikam

6 ulasan:

  1. Sila menyanyi yea :

    Lompat si katak lompat
    Lompat lah tinggi-tinggi
    Cepat lah ina cepat
    Cepat pi beli pengukus besaq lagi

    BalasPadam
  2. Dengaq nie,

    Lompat si katak lompat
    Lompat tinggi rendah
    Buat apa nak beli cepat
    Sbb lepas pose tak buat dah

    hehehe...ok tak

    BalasPadam
  3. Lompat K.ieYna lompat
    Lompat tinggi-tinggi
    Lompat jangan x lompat
    Lompat jer la..lompat lompat lompat

    Hehehehe

    BalasPadam
  4. amboi...menyelerakan,telan ayak liur..

    BalasPadam
  5. Yerrr ker...!!!
    nakk ker...???

    BalasPadam

Hai!!!