Get your own Digital Clock

Khamis, 12 Ogos 2010

Sagu Gula Merah

Selamat berpose semua......

-
-
Semalam kau org mesti pening memikirkan aper yg nak dijamu utk juadah berbuka posekan..kan. Semalam aku masak simple jerr.....memandangkan langkah2 berjimat yg perlu aku ikuti + mls nak kuar beli2 (hari cuti kot klu pegi pun). Semalam aku masak????eemm....mls nak citer.


SEBENAR..nya aku nak share resepi kuih sagu gula merah yg telah menjadi pemanis mulut kami sekeluarga semalam. Cubalah....sedap(kata anak aku lah) tapi memang sedap pun (kata akulah) hehehe.......



Bahan utama yg perlu ada:-
1. 2 bungkus sagu
2. 1 tin susu Cair
3. 1 cawan gula merah
Bahan utk masak gula merah:-
1. 1 cawan gula merah
2. 5 sudu besar gula pasir (boleh + klu suka manis)
3. secubit garam (secukup rasa)
4. 1cm kulit kayu manis (klu suka)
5. 1 sudu kecil tepung jagung (bg pekat)
6. 2 helai daun pandan (utk haruman)
7. 2 cawan air (ikut suka)

Caranya:-

Gula merah :- Semalam sblm aku masak sagu, aku masak gula merahnya dulu sbb tak perlu nak kacau. Kita cuma perlu tunggu sampai dia pekat dan masak je.
Utk sediakan gula merah tu, ambil periuk yg sesuai, pastu masukkan gula merah + gula pasir + garam + sedikit kulit kayu manis (klu suka) + daun pandan dan masukkan air (agak2..jelah anda kan tahu). Tenggek atas dapur dgn api yg sederhana sehingga menggelegak, pastu masukkan tepung jagung tadi. Bila dah agak2 pekat dan masak tutup api. Ketepikan..........

Sagu :- Lepas tu, guna periuk yg sesuai jugak utk masak sagu nie, aku cadangkan yg besar sbb senang nak kacau. Taukan mcm mana nak masak sagu......bagus!!! bila sagu dah masak, bolehlah masukkan ke dlm bekas. Ikutlah...suka anda, nak letak dlm bekas2 yg comel2 (senang nak mkn nanti) cth seperti gambar di atas.
** sepatutnya, sagu yg sudah masak hendaklah dibasuh dengan air sejuk utk membuang kanji nya bagi mendapatkan hasil yg cantikkk.....sblm dimasukkan ke dlm acuan. Jangan lupa tau!!!! (basuh)
-
-
- Aritu, aku tak basuh sbb nak makan sendiri dan memandangkan waktu berbuka sudah hampir. Tapi rasanya tetap sedap. hehehe!!!!!
Sediakan :-
Ambik sebekas sagu yg telah sejuk dan keras, keluarkan dan letak atas piring mcm kat atas tu, tuangkan gula merah dan susu cair tadi...nyum!!nyum!! bila sagu tu telah disejukkan dlm peti ais. Slmt mencuba yerrrr!!!!.
-
-

9 ulasan:

  1. nak cubalah wat kat kampg minggu ni..musti mak saya suka ni:-)

    BalasPadam
  2. ieyna...akak semlm tingin sgt nak makan ni...kalu tahu ieyna masak...pi umah mintak sikit...hari ni nak buat pulak...guna resepi ieyna yeeeee....

    BalasPadam
  3. selamat mencuba...mesti jadilah!!!

    BalasPadam
  4. alah.....macam tau tau aku ngidam nak makan kueh sagu nie,alaaaaa...buatkan bah untuk aku balik nanti teringin tahap gaban nie.......,tolong..tolong...ayak liurr meleleh dah nie.....em..yum..yum...

    BalasPadam
  5. no problem...permintaan yg sempoi. ok siap!!!

    BalasPadam
  6. wah...cayalah....time kacih.....tak sabo nak makan dah nie tau....

    BalasPadam
  7. lain mcm jerr!!! ada aper2 ke nie...

    BalasPadam
  8. takder apernyer teringin sebab dah lame tak makan jerr,kat sini susah nak dapat lerr....hehehe

    BalasPadam

Hai!!!