Get your own Digital Clock

Isnin, 5 April 2010

Kelebihan bercium

Ahli perubatan mengatakan perbuatan berciuman itu baik untuk kesihatan. Tindakan seperti itu akan membuat kita senang dan efektif untuk melawan banyak penyakit.




1. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol.

2. Setelah berciuman , paru-paru bekerja keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. Ia baik untuk mencegah sakit paru-paru.

3. Sesetengah doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi.

4. Berciuman yang berlangsung 3 minit membantu kita melawan stress.

5. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya akan memiliki jangka hayat 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan.

6. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri dan membuatkan seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

7. Berciuman juga boleh membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan meningkatkan metabolis.

8. Ciuman yang penuh ghairah mampu membuat kulit lebih halus dan peredaran darah lancar kerana ciuman melibatkan 30 otot wajah secara tidak langsung mencegah pipi kendur.

9. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut dan selama proses itu, antibiotik akan terhasil melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangkan kesakitan.

Awas!!!!!

Bahawa ciuman yang "halal" sahaja yang akan mendapat kebaikan dan keberkatan.

4 ulasan:

  1. Wah bagus betul entry kali ni ye kak.. Bila la bleh praktik kn ni..huhu

    BalasPadam
  2. Sabar..sabar!!!insyaallah dah dekat dah

    BalasPadam
  3. Cahaya : jgn nak gatal praktis awal2 yer. Nak kena rotan besar?! Humpph

    BalasPadam
  4. hayokkkk Larikkkkk!!!!!!!!
    Mak dah marah dh tu:-p

    BalasPadam

Hai!!!