Get your own Digital Clock

Selasa, 3 Januari 2012

Kuah Durian vs Pulut

Perasan tak? sekarang nie. Kat mana2 jer ada jual durian. Tapi tetap mahal jugak, nasiblah!!! klu dapat yang murah dan ok buahnya. Alhamdulillah..tahun nie, aku tak yah susah2 beli durian sbbnya masa aku balik Teluk Intan Perak ari tu. Dapatlah bawak beberapa biji hasil dari kebun Tok. Pastu..masa balik Bentong pulak abah aku simpankan berbiji2 durian pemberian dari jiran setaman. Masyaallah duriannya memang best...sampai tak larat nak makan. Akhirnya jadi tempoyaklah..buat stok setahun. Keh.keh..keh

Kesan dari peristiwa di atas, adalah beberapa ulas durian yang tidak habis telah disejuk bekukan. Setelah beberapa minggu...durian sejuk beku tersebut telah dibuat kuah durian atau "serawa". Peristiwa itu berlaku pada Sabtu pagi pun tak pagi sangatlah. macam ayat buat karangan sekolah dahhhh!!!!

Antara kami, ada seorang yang anti durian. nak tahu siapa???? Aqil. Ada ke patut dia kata durian tu busuk. Hai ..kesian anak aku soang nie. Rugi..rugi
Ate!!! sampaikan ais krim perisa durian pun dia tak nak makan lagi tak heran. Katanya busuk!!!!


Kuah durian bersama pulut

Rasanya semua pandaikan, macam mana nak masak kuah durian niekan. Cuma teknik dan rasanya sajer yang ikut selera dan kretiviti masing2. Setahu aku yang basic mesti ada durian, santan, daun pandan, gula dan sedikit garam. Ada jugak yang letak tepung jagung utk pekatkan kuah. Aku tak letak...sbb isi durian dah memang cukup utk pekatkan kuah. Pastu, dari segi rasa aku suka yang tidak terlalu manis..sedang2 ajer.
Ha..sibuk2 masak kuah durian, jgn lupa pulak tanakkan pulut mcm masak nasi jer. Cuma airnya tidak sebanyak masak nasi. Tu jerkan...

2 ulasan:

  1. Sedapnya...teringat kampung. Makanan wajib setiap kali musim buah kat kampung. Kena plak dengan durian Nasi Kunyit..fuh..meleleh ayaq liuq..Sod ba ra ..br start balik diet..huhuhuh

    BalasPadam
  2. ala..yer ke!!

    x bestlah, kurang sorang ahli makan2 kat sini.

    BalasPadam

Hai!!!